2019 рік українського театру. Черкаський часопис
У проекті підбиття підсумків 2019 року – театральні Черкаси, огляд яких спеціально для «Театральної риболовлі» підготувала журналістка та блогерка Ольга Квятковська.
Сьогодні театральне життя в Черкасах, обласному центрі серця України, здебільшого зосереджене навколо двох театрів – Черкаського академічного обласного українського музично-драматичного театру ім. Тараса Шевченка та Черкаського академічного обласного театру ляльок. На жаль, попри відсутність конкуренції, театральні студії та театральні ініціативи з різних причин не витримують лихої долі і припиняють своє існування не набравши потужних обертів.
Черкаський академічний обласний український музично-драматичний театр ім. Тараса Шевченка
Майже п’ять років минуло від дня пожежі у Черкаському театрі Шевченка, яка сталася 1 липня 2015 року, але, як свого часу казав відомий байкар Іван Крилов, «а віз і досі там». За п’ятирічку влада так і не змогла впоратися з відбудовою приміщення Черкаського обласного музично-драматичного театру ім. Тараса Шевченка, відтак 2019 театральний рік колектив театру, на чолі з директором-художнім керівником заслуженим діячем мистецтв України Петром Ластівкою, провів у приймах міського будинку культури ім. Івана Кулика та гастролюючи райцентрами Черкащини.
Наприкінці 2019 року влада передала театру ключі від нового мікроавтобусу Mercedes-Benz Sprinter 516 на 22 місця, який придбали коштом обласного бюджету у галузі культури за 790 тис. грн, тож тепер театральне мистецтво побачать жителі найвіддаленіших куточків Черкащини.
Що стосується ремонтних робіт в театрі, то вже стало щорічною традицією черкаських владців обіцяти театралам повернення до власної домівки то до нового року, то до дня театру, то до початку чергового театрального сезону. Наразі у театрі встановили нову систему опалення, вентиляції, кондиціювання, пожежогасіння. У приміщенні завершили декоративну штукатурку стін, оздобили кулуари, фойє, постелили паркет та поклали плитку. Загалом, залишилося відремонтувати сцену: встановити спеціальну підлогу ігрового майданчика сцени, механізми підйому, освітлення та звук, а на це, за словами голови Черкаської облдержадміністрації Романа Боднара, треба окреме фінансування.
Попри нелегке життя «мандруючих артистів», упродовж 2019 року Черкаська муздрама тішила своїх шанувальників Різдвяним концертом Коляда упродовж новорічних свят, Святковим концертом до Дня Святого Валентина та театральними прем’єрами як для наймолодших глядачів, так і для старшого віку. Відтак, маленькі театрали у лютому познайомилися з «Королевою загублених ґудзиків» за п’єсою київської драматургині Лани Ра у постановці Олеся Павлютіна, у травні залюбки переглянули музичну казку «Котик, Півник і Лисичка» за творами Олександра Олеся та Кирила Стеценка, режисер Олександр Кузьмин, у жовтні дізналися, як безпечно поводитися з вогнем завдяки повчальній постановці «Підступна жаринка» режисера Олександра Кузьмина за казкою місцевої письменниці Наталії Бонь, а в грудні справжнім святковим подарунком для малечі стало музичне театральне втілення сценічної версії Віктора Гирича улюбленої казки «Снігова королева» Ганса Крістіана Андерсена молодим режисером Станіславом Садаклієвим.
Дорослу авдиторію у перший день весни 2019 року Театр потішив прем’єрою комедієї з двома зникненнями Олександра Володарського «Олена не прийшла додому» у режисерській постановці заслуженого діяча мистецтв В’ячеслава Жили, яку відвідав автор п’єси. У квітні глядачі пройшли сеанс терапії з короткочасними польотами в космос під час вистави «Прибулець» Наталії Блок, режисер Олесь Павлютін, а у червні театральних шанувальників розважила комедія «Жіноча логіка» за однойменною п’єсою Анатолія Крима режисерки Людмили Колосович.
Окрім роботи над новими постановками та гастролів мальовничою Черкащиною, Черкаська муздрама не оминула й низку театральних фестивалів.
- ХІ Всеукраїнський театральний фестиваль «Коломийські представлення» (м. Коломия) – вистави «Котик півник і лисичка» (реж. Олександр Кузьмин) та «Бувальщина… Українські водевілі» (реж. Петро Ластівка)
- XVII Всеукраїнський фестиваль «Тернопільські театральні вечори. Дебют» (м. Тернопіль) – вистава «Обережно – жінки» Андрія Курейчика (реж. Людмила Колосович)
- XXX Міжнародний театральний фестиваль «Золотий лев» (м. Львів) – продюсерський проект Сергія Проскурні – монодрама «Елеонора» Ґіґо Де Кяра (реж. Сергій Проскурня) – у ролі італійської актриси Елеонори Дузе – народна артистка України Тетяна Крижанівська
- XIV театральний фестиваль комедії «Золоті оплески Буковини» (м. Чернівці) – вистава «Жіноча логіка» Анатолія Крима (реж. Людмила Колосович)
Прем’єри 2019:
- 10 лютого – «Королева загублених ґудзиків» Лани Ра (реж. Олесь Павлютін)
- 01 березня – «Олена не прийшла додому» Олександра Володарського (реж. В’ячеслав Жила)
- 09 квітня – «Прибулець» Наталії Блок (реж. Олесь Павлютін)
- 26 травня – «Котик, Півник і Лисичка» за творами Олександра Олеся та Кирила Стеценка (реж. Олександр Кузьмин)
- 11 червня – «Жіноча логіка» Анатолія Крима (реж. Людмила Колосович)
- 20 жовтня – «Підступна жаринка» Наталії Бонь (реж. Олександр Кузьмин)
- 19 грудня – «Снігова королева» Віктора Гирича за мотивами казки Ганса Крістіана Андерсена (реж. Станіслав Садаклієв)
Черкаський обласний академічний театр ляльок
Сьогодні Черкаський академічний театр ляльок під керівництвом директора-художнього керівника заслуженої працівниці культури Любові Величко, натхненний творчими ідеями головного режисера Ярослава Грушецького, завдяки сучасним втіленням мистецьких задумів головною художницею Каріною Чепурною, посідає чільне місце в театральному житті черкасців.
Черкаський театр ляльок добре відомий не лише на теренах України, а й закордоном, щоправда у 2019 році театр брав участь лише у вітчизняних фестивалях, спрямувавши творчі та фінансові сили на створення нових вистав. Відтак, минулоріч у Черкаському академічному театрі ляльок світ та глядачів побачили три прем’єри: «Колобок» Миколи Шувалова, режисерка Наталія Семенова, «Цю свинку знають всі» Наталії Семенової, режисер Ярослав Грушецький та «Куди подівся Кролик?» за стародавнім ляльковим переказом, режисер Ярослав Грушецький.
Власне, саме Кролика лялькарі разом із глядачами шукали на різних театральних фестивалях 2019 року:
- червень – V Міжнародний фестиваль театрів ляльок «І люди,і ляльки» (м. Львів)
- вересень – Відкритий театральний фестиваль «Scene-Fest» (м. Кропивницький) , присвячений 80-річчю заснування Кіровоградського академічного обласного театру ляльок
- жовтень – X Міжнародний фестиваль театрів ляльок «Подільська лялька» (м. Вінниця)
Окрім цього, Черкаський академічний театр ляльок у вересні успішно провів власний фестиваль «Мереживо казкове», куди охоче завітали 15 театрів з України та театр ляльок з Молдови. Загалом V Фестиваль театрів ляльок «Мереживо казкове» згуртував найбільше українських театрів ляльок за останні кілька років. Під час фестивалю господарі вразили гостей сучасною постановкою Ярослава Грушецького «Квартет»за п’єсою Хайнера Мюллера «Quartett», виставою для справжніх театральних гурманів, вишуканих поціновувачів театрального післясмаку. «Quartett» від 1982 року мандрує сценічними майданчиками всього світу, різними мовами оповідаючи одвічну баталію між чоловіком і жінкою, оголюючи тонку грань між хіттю і цнотою, земним і потойбічним. У 2011 році в Міланському театрі La Scala світ почув оперу Luca Francesconi «Quartett», який взяв за основу лібрето текст Гайнера Мюллера, а сьогодні цей твір можна побачити у Черкаському академічному театрі ляльок та стати свідком магічного театрального таїнства.
Наразі Черкаський театр ляльок готується до свого 55 дня народження, яке заплановано на листопад 2020 року.
Прем’єри 2019:
- 14 квітня – «Колобок» Миколи Шувалова (реж. Наталія Семенова)
- 23 листопада – «Цю свинку знають всі» Наталії Семенової (реж. Ярослав Грушецький)
- 30 листопада – «Куди подівся Кролик?» за стародавнім ляльковим переказом (реж. Ярослав Грушецький) (передпрем’єрні покази відбулися на фестивалях у Черкасах 12 вересня, та у Кропивницькому – 18 вересня)
Майстерня Актуальної Творчості (МАТ)
Окрім академічних театрів, з квітня 2017 року в Черкасах працює творча ініціатива провідного майстра сцени Черкаського театру ім. Шевченка та за сумісництвом режисера міського будинку культури ім. Івана Кулика Павла Гончарова Майстерня Актуальної Творчості (МАТ). Наразі на свої вистави МАТ запрошує шанувальників до міського будинку культури ім. Івана Кулика.
У 2018 році засновник «МАТу» Павло Гончаров за підтримки департаменту освіти і гуманітарної політики Черкаської міської ради втілив на театральній сцені повість Всеволода Нестайка «Чарівне дзеркальце, або Незнайомка з країни сонячних зайчиків». Музична пригодницька казка «Чарівне дзеркальце» стала справжнім родинним святом, об’єднавши навколо театрального мистецтва і дітей, і дорослих, тим паче, що у виставі поруч із професійними акторами грали талановиті черкаські дітлахи.
До 70-річчя українського поета, композитора, виконавця Володимира Івасюка, Всесвітнього Дня працівників культури і аматорів народного мистецтва, Дня української писемності та мови, Майстерня актуальної творчості представила прем’єру музичної вистави «Балада про любов» за творами легендарного Володимира Івасюка. У театральній постановці Павла Гончарова Володимир Івасюк та його творчість відкриваються по-новому, глядач зазирає у думки митця, стає свідком його життєвого шляху, намагається осягнути безмежну любов пісенного генія до рідної землі, до української культури, до материнської пісні. Вплітаючи твори Володимира Івасюка в одну сюжетну лінію, режисер прагнув відкрити сучасному поколінню самобутність поезії митця, глибину його творчості, розкрити джерела натхнення талановитого музиканта, допомогти глядачу змінити усталене «естрадне» сприйняття його пісень.
Вхід на вистави Майстерні Актуальної Творчі для глядачів вільний відповідно до умов діяльності міського будинку культури.
Прем’єри 2019:
- 09 листопада – «Балада про любов» за творами Володимира Івасюка. (реж. Павло Гончаров)