Карантинна диджиталізація театру. Частина 7. Формат фестивальний
До диджитального змісту
…А ще на карантині тривало фестивальне театральне життя.
Кількісно, звісно, фестивальна інтернет-мапа значно поступається офлайновийм планам, й більшість із заявлених форумів перенеслися на невизначений термін.
Сьогодні ж говоримо про тих, хто випробував себе у новоопанованому віртуальному жанрі.
ВАЖЛИВО.
Все, про що йтиметься нижче, НЕ Є ТЕАТРАЛЬНИМ ФЕСТИВАЛЕМ у чистому вигляді.
Учасниками онлайн-фестивалей виступають ВІДЕОВЕРСІЇ театральних постановок.
Із цим розумінням переходимо безпосередньо до фестивалів.
Фестиваль до події
Четвертий одеський «Акація Фест» Одеського академічного театру музичної комедії ім. М. Водяного цьогоріч було присвячено опереті «Біла акація» Ісаака Дунаєвського.
Частина традиційних заходів на площі перед театром вимушено перейшли в онлайн. З 11 до 17 травня на ресурсах фестивалю показали стрічку «Біла акація» 1957 року, познайомили із виконавицями головних ролей в опереті – Євенією Дембською та Ідалією Івановою. Артисти у карантинному режимі записали творчі замальовки, склали карту одеських місць «Білої акації» та провели відеомандрівку містом.
Інший реалізований приклад – червневий «Місяць грузинського театру України», у рамках якого відбулася презентація грузинського театру очима режисера Тимура Чхеїдзе через творчість Ніколоза Сабашвілі (художній керівник Тбіліського державного професійного театру ляльок Джорджі Мікеладзе). Фестиваль мав віртуальні майданчики для діалогів між країнами, відбувся показ вистава «Сакартвело» в адаптації для українського глядача, проведено її обговорення.
Онлайн версія фестивалів
VI Міжнародний театральний фестиваль «І люди, і ляльки» за сумісництвом став першим онлайн фестивалем однойменного львівського театру. Глядачі отримали змогу переглянути 13 вистав з шести міст чотирьох країн (Україна, Польща, Білорусь та Грузія).
До онлайну перенісся культурно-мистецький проєкт «Theatre Day Fest». До інтернет-лав «Театр. NET» подалися 175 заявок, 145 з яких пройшли технічний відбір. Нагородженими виявилися десятки колективів у найрізноманітніших номінаціях – в оглядах 2020-го року, схоже, це буде найзнадуваніший театральний фестиваль.
В онлайні пройшов XXVII Міжнародний театральний фестиваль «Сібіу» – головний фестиваль мистецтв Румунії, що об’єднує усі види виконавської та образотворчого мистецтва, кіно та книжкову справу. Події фестивалю об’єднаши цього року Люка Персеваля, Еймунтаса Някрошюса, Петера Штайна, Рімаса Тумінаса, Томаса Остермайера, Кшиштофа Варліковского, Роберта Вілсона та інших. Загалом фестиваль склади понад 130 подій з 30 країн 5 континентів.
З 15 квітня по 15 травня проходив щорічний театральний онлайн-фестиваль International Online Theatre Festival 2020, де представлені роботи світових митців. Фестиваль має на меті створення інтернет-простору, який розмиває географічні кордони, відкидає обмеження щодо національної ідентичності та, об’єднує спільноту людей, що мислять.
Україну на фестивалі представив «Сімейний альбом» (реж. Маттео Сп’яцці). Заявку Театру драми і комедії на Лівому березі було відібрано серед більше ніж ста заявок до головної програми, яка складається з 23-х вистав. Цього року свої вистави також показали Кшиштоф Варліковський («(A)pollonia»), Томас Остермайер («Заміжжя Марії Браун» та «Ворог народу»), Кеті Мітчелл («Орландо»), Міло Pау («Ленін»), Гжегож Яжина («Макбет»), Борис Юхананов («Психоз» та «Октавія. Трепанація») та інші.
Фестиваль минулих вистав
Свій 15 ювілейний фестиваль з 15 по 28 червня в онлайні провела «Київська театральна весна». Для участі зібрали 12 вистав 10 київських аматорських колективів останнього десятиріччя роботи.
Обличчями фестивалю було обрано дві найнепримеренніші особи київського театрального простору, п’ятихвилинне відеозвернення яких примонтовано до кожної із вистав фестивалю.
До вистав минулого періоду звернувся Авіньйонський фестиваль. Його діджитал-програма «Мрія про Авіньйоні» триває з 3 по 25 липня. Концепція – у трансляція відомих вистав, учасників попередніх фестивалів в Авіньйоні, мистецькі семінари, підкасти, майстер-класи – все те, що дає можливість говорити про театр на відстані. Перша з заявлених до показу вистав – «Ноги у воді» Жерома Дешама – вже прямо завтра, 11 липня.
Фестиваль на задану тему
Найближчого часу в онлайнових фестивалях братиме участь театр «Золоті Ворота». Вистава «Тату, ти мене любив?» (реж. Стас Жирков) є у програмі польських фестивалів Wschód Kultury/Inny Wymiar (тема фестивалю 2020: Інший вимір) та Retroperspektywy 2020 (тема фестивалю 2020: Тіло/Пам’ять/Історія).
Фестиваль Retroperspektywy 2020 націлений на різні соціальні групи (інтелігенція, старші люди, студенти, молодь, сім’ї з дітьми) та побудова розвитку фестивальної аудиторії сприяли тому, що подія стала популярною та широко визнаною на культурній карті Польщі. Фестиваль виходить за рамки звичайних починань театру CHOREA і дозволяє виставляти вистави польських та міжнародних артистів, які займаються мистецтвом театру та танцю. Важливою ідеєю, яка промотує фестиваль із самого початку, є налагодження зв’язку між шукачами нового та майстрами сцени, між традицією та авангардом.
Фестиваль Wschód Kultury проходить з 2007 року, а з 2013зго він з’явився у новій обстановці, як частина проекту «Схід культури», який є формою культурної співпраці трьох міст східної Польщі (Білосток, Люблін та Жешув) із країнами Східного партнерства. Фестиваль пропагує ідею діалогу та толерантності у культурно різноманітному місті, де століттями співіснували поляки, росіяни, білоруси, татари, українці, литовці, євреї та німці. Відновлює пам’ять про втрачене, демонструючи сучасні досягнення, поєднує історію із сучасною мистецькою діяльністю.
Фестиваль повертається в онлайн
На цьому короткий огляд театральної діджиталізації карантинного періоду можна завершувати. Тим паче, що послаблення дали змогу із дотриманням карантину, але все ж провести офлайн фестиваль театрів «Молоко» в Миколаєві та Одесі.
Життя повертається у реал.
Театр, із розширеним діджительим досвідом, також чекає на живі зустрічи із глядачем.