26 київських театрів. Старт сезону
Хто вже стартував, кто з дня на день, а кому за серпневими виставами відпочинок лише сниться…
В сьогоднішньому обзорі – перші вистави нового театрального сезону 2018/2019 рр.
Огляд гамбітів побудовано на основі репертуарних данних 26 київських театрів (виборка аналогічна попередньому тексту).
Званням першої назначається вистава, якою театр відкриває сезон. У випадку, якщо театр працював влітку – найперша вереснева вистава. За дужками залишаються гала-концерти та попурі – у фокусі саме перша повноцінна вистава.
За минулий місяць театри із відсутньою або застарілою інформацією на своїх веб-ресурсах попрацювали, актуалізувалися, тож в сезон більш-менш усі входять з готовністю. Муніципальний театр ляльок від чат-боту нарешті перейшов до інформативного сайту. І лише театр «Браво» лишається прибитим пилюкою як на дверях приміщення, так і на сайті… Чи взагалі вони там живі-здорові? Хоча, відносно саме цього театру – найменш цікаво…
Тож, з 26 лишається чверть сотні театрів, п’ятірка з яких відкриває свої ювілейні сезони (театр «Тисячоліття» – 5-й, Театр маріонеток та Малий драматичний – 30-й, Муніципальний театр ляльок – 35-й, та 40-й в Молодому). На відкриття пропонують глядачам 27 вистав за творами 39 авторів у постановці 30 режисерів. Саме таким масивом репертуарної інформації і мандруватиму (уточнення, корегування та доповлення вітаються, особливо щодо відсутньої інформації).
Тож, найранніший старт дали ТЮГ на Липках («Не хочу бути собакою») та Державний театр ляльок («Гусеня») – 18 серпня.
За ними серпневі відкриття в Театрі маріонеток («Про коника-стрибунця та Великий стрибок») 23-го, «Колесо» («Шантрапа») 25-го, та Театр ім. І. Франка («Перехресні стежки») 28-го.
Найскоріше відкриття вересня – 2-го – в Національній опері «Запорожець за Дунаєм».
А довше за інших очікувати на роботи агенції «ТЕ-АРТ», яка прем’єру «Про що мовчать жінки» готує аж на 20 вересня,
та на відкриття (якщо хто на нього чекає) Театру ім. Лесі Українки 21 вересня – у них одразу на двох сценах «У полоні пристрастей (Камінний господар)» та «Олександр Вертинський. Бал Господень…»
Творами українських авторів вирішило стартувати більше половини театрів – 13, до російського авторства вдалися четверо. Американське коріння драматургічної основи у вистав Малого театру та «Сузір’я».
Італійскість розповсюдилася на обидві сцени перших вистав Театру на Подолі (пануватимуть на відкритті Луїджі Піранделло та Даріо Фо із Франком Реме).
По одному-двома представлені й інші драматургічна географія – німецька основа братів Грімм (з українською драматургією Ольги Байбак) в Муніципальному театрі ляльок,
частинка англійця Честертона зустрічається в ДАХу, румун Іона Сапдару в Театрі драми і комедії,
білорус Андрій Курейчик в «Тисячолітті»,
француженка Ясміна Реза в Театрі на Печерську, шведа Августа Стріндберга до премєрного старту обрали в «Золотих воротах»
Щодо прем’єр, якими театри відважуються відкривати сезон. Таких виявилося трійко – усі молоді, гарячі та завзяті. До вищезгаданих «Золотих» із «Фрекен Юлією» Івана Уривського, на прем’єрне відкриття наважився «Дикий театр» з роботою «Юля сядь» Юлії Мороз та «ТЕ-АРТ» із роботою «Про що мовчать жінки» Влади Бєлозоренко. Проглядається певний агресивний фемінізм та відверте ЮЛЯ-домінування;-)
Досить велика частина театрів стартують зі свіженьких робіт, прем’єра яких випала на 2018 рік – таких вистав 12, що складає 44%, а з урахуванням трьох прем’єр, то й взагалі 15 (55%). По одній виставі 2017-го року («Про коника-стрибунця та Великий стрибок» Театру маріонеток), 2016-го («Гусеня» Державного театру ляльок) та 2015-го («Запорожець за Дунаєм» Національної опери).
Ще чотири вистави поточного десятиліття («Лебедине озеро» «Київ модерн-балету», «Не хочу бути собакою» ТЮГу на Липках, «Перехресні стежки» Театру ім. І. Франка та «За двома зайцями» в Опереті).
Ще більш древні чотири вистави першого десятиріччя XXI століття (обидві вистави Театру ім. Лесі Українки – «У полоні пристрастей (Камінний господар)» та «Олександр Вертинський. Бал Господень…», «Лебедине озеро» Муніципального театру опери і балету для дітей та юнацтва та «Парадокси злочину» ЦСМ «ДАХ»)
Дата народження вистави «Ножницы, или Лабиринты Любви» «Чорного квадрату» не ідентифікується – робота без часу та віку.
А найдавнішою за часом постановка відкриває 31-й сезон театру «Колесо» – «Шантрапа» за Панасом Саксаганським, яку Ірина Кліщевська створила чверть століття тому, у 1993 році.
Виставами режисерки Влади Бєлозоренко вирішили стартувати в своїх сезонах одразу два театри. Випробуваним «Сходом – Заходом» – театр «Актор», та свіженькою «Про що мовчать жінки» театральна агенції «ТЕ-АРТ»
Колективні роботи над першими виставами представлені в режисерському дуеті Ольги Ларіної та Дениса Мартинова над виставою «Бог різанини» в Театрі на Печерську
та режисерському тріо Галини Джикаевої, Дена та Яни Гумених над документальною виставою «Девочки-девочки» PostPlay Театру
Два театра відкриваються «Лебединим озером» Петра Ілліча – класичний варіант Олексія Баклана в Муніципальному театрі опери і балету для дітей та юнацтва,
та сучасна версія Раду Поклітару «Київ-Модерн балету» на сцені Жовтневого палацу. Таке собі передчуття найшвидшого «Лебединого озера» в телевізорі…
Що лишилося не оглянутим? Театральні традиції та режисерській статевий відсоток. До гендерного розподілу серед режисерів перших вистав сезону, виходить наступне. Загалом над 27 першими виставами сезону у 25 театрах працювали 30 режисерів, 11 з яких – жінки (37%), більшість – 19 – за чоловіками (63%).
Традиційно Театр ім. ІВАНА ФРАНКА розпочинає сезон виставою за ІВАНОМ ФРАНКО «Перехресні стежки».
В театрі ім. ЛЕСІ УКРАЇНКИ велика сцена стартує «Камінним господарем» («У полоні пристрастей») ЛЕСІ УКРАЇНКИ.
Останньою виставою режисера Ігоря Славинського, «Змішані почуття», розпочинає свій сезон театр «Сузір’я».
Такий він – старт театрального сезону в цифрах, фактах та відсотках.
Математичне препарування театрів та вистав триватиме й надалі…