Дюжина українських режисерів з улову «Театральної риболовлі»

На кінець зими 2020 року Каталог прем’єр «Театральної риболовлі» працював вже більше року. Сторінки повнилися виставами, почала з’являтися перша театральна динаміка, став окреслюватися концентрований простір для аналізу візуальних рішень вистав…

В лютому білоруський портал опублікував огляд «Запомните или запишите. Лучшие театральные режиссеры, на чьи спектакли стоит срочно брать билеты».

На хвилі чергових дивних переліків нагороджених кращих режисерів, прямо в коментарях до поширеного допису, намагаюся з’ясувати, чи є подібний перелік кращих сучасних режисерів України, і чи відомий він тим, хто з року в рік роздає брязкальця одним й тим самим давно не актуальним митцям.

Багатозначуще «наш пул усім відомий» остаточно переконало, що про український театр ніхто нічого не знає, й, що найсумніше, не дуже до того прагне.

Цікава історія виходить. До створення чергового тексту намагаюся знайти відомості про альтернативні звернення до п’єси, або попередні роботи режисера – й натикаюся майже на вакуум. Не без того, трапляються довідкові пару назв постановок, або малоструктуровані фрагменти, які частіше за все протирічать один одному на різних ресурсах…

А всі, виходить, і без того все знають…

Коротше кажучи, у березні База знань «Театральної риболовлі» поповнилася новим розділом – Каталог режисерів.

Перше ім’я обирав самостійно…
Хоча, як обирав?
Підказка знайшлася у календарі – 9 березня відсвяткував своє 30-річчя Іван Уривський. З його імені і розпочалася колекція.

Спосіб підбору наступних імен підказував фейсбук. Прикладом, для другої сторінки кандидатів пропонували учасники спільноти, й за них голосували. До теми жінки-режисерки отримав перелік 10 імен, та перевагою за вподобайками – Тамару Трунову.

До найзапеклішого голосування призвів третій раунд.
Вболівальники Стаса Жиркова та Рози Саркісян спершу залишили далеко позаду інших трьох режисерів запропонованого переліку, після чого влаштували справжні перегоди, де кількаразово змінювався лідер, і до останнього моменту була равноймовірою перемога кожного.
Переконливішими того разу виявилися прихильники Стаса Жиркова.

Наступні пропозиції визначитися із уподобанням, з’являлися у фейсбук-спільноті з періодичністю раз на місяць. Приводом зазвичай ставав той чи інший допис на порталі. Наче в чергу чоловік/жінка, наступною була сторінка Оксани Дмітрієвої.

Голосування за п’ятого режисера припало на дослідження найплодовитішого постановника 2019 року. Перевага за Максимом Голенко.

Далі обирали режисера пластичного театру. Із запропонованої п’ятірки більшість голосів відійшла засновнику «Київ модерн-балету» Раду Поклітару.

Супутні колекції постановок за творами Івана Вирипаєва (за мотивами опублікованого інтерв’ю із ним) та дослідження театрального шляху творів Еріка-Емманюеля Шмітта (вересневий вибух постановок драматурга) додали наступних двох режисерів – Іван Данілін та Михайло Урицький.

Два наступних блоку для голосування визначалися за віковим параметром. З переліку режисерів до 30 переможницею вийшла Тетяна Губрій, серед 55+ – Дмитро Богомазов.

А для грудневого голосування запропонував тих, хто попередні рази отримував почесну другу сходинку. Цього разу можливість відзначитися залишили за собою прихильники Рози Саркісян.

Здавалося, на 2020 рік достатньо…
Але у загальному вигляді каталогу зіяв простір для 12 режисера.


На пропозицію власноруч підготувати творчу біографію улюбленого режисера отримав вельми цікаві пропозиції, які обов’язково реалізуються протягом 2021 року.

Переможною стала ідея закарбувати пам’ять про Романа Віктюка. Каталог вийшов незвичним – не стільки акцент на вичерпній повноті постановок, скільки на наявності відеозаписів його непересічних вистав (або фрагментів).

Дюжина знакових імен української режисури склала перший сезон Бази знань «Театральної риболовлі». Це одночасно і змагання (скоріше серед прихильників) і не змагання (оскільки відсутні параметри режисерського конкурсу).

Головним здобутком, як на мене, стала поява у відкритому простір довідничка, до якого є можливість звернутися, та отримати найповнішу інформацію щодо творчого шляху режисерів, «на вистави яких варто терміново запасатися квиточками».

Й, звісно, підтримкою улюблених режисерів.
Адже другий сезон наповнення Каталогу розпочинається!

PS. У дописі використані розрізнені зображення. Одні – аватарочні-каталожні. Інші – дизайнерські стилізовані, які обов’язково з’являться до кожного учаника Каталогу режисерів.