2019 рік українського театру. Запорізький часопис
Декого, можливо, здивує, що театральний простір такого суто індустріального міста як Запоріжжя досить різноманітний і багатошаровий: три обласних академічних театри, два муніципальних, один приватний. До того ж, у місті діє кілька театрів-студій – причому, не лише аматорських, а й професійного рівня (як от студія театрального мистецтва «Performance», що відкрилася під орудою молодого режисера Геннадія Широченка при обласному Центрі молоді).
Понад 30 прем’єр та відновлень – спільний доробок професійних труп Запоріжжя у 2019 році. Але так збіглося, що для всіх трьох академічних обласних театрів і для муніципального театру танцю минулий рік пройшов, насамперед, під знаком ювілеїв.
Запорізький академічний обласний український музично-драматичний театр ім. Володимира Магара
Найстаріша й, апріорі, найбільша трупа Запоріжжя у березні минулого року відсвяткувала своє 90-ліття. Коли вдумуєшся, на який період припало становлення колективу, розумієш: його історія не могла не бути бурхливою і сповненою крутих поворотів. Заснований у 1929 році на Київщині театр малих форм згодом перебазувався на Житомирщину, де став обласним драматичним і де йому присвоїли ім’я… «червоного командира» Миколи Щорса. У Запоріжжі театр працює з 1944 року: в тільки-но звільнене від загарбників місто на Дніпрі його перевели постановою уряду. А коли в 2004-му колектив здобув статус академічного, йому водночас дали нове, більш відповідне театральне ім’я: народного артиста СРСР та УРСР Володимира Герасимовича Магара, котрий очолював трупу за часів її підйому – з 1936-го по 1965-й роки.
Днем народження Театру імені Володимира Магара вважається 5 березня. Тому, звісно, у перші дні весни тут проходили ювілейні урочистості, лунали промови, вручалися нагороди (зокрема, колектив відзначений Грамотою Верховної Ради України «За заслуги перед Українським народом»). А якраз 5 березня глядачів запросили на прем’єру темпераментного театралізованого концерту «Viva Flamenсo» у постановці головного режисера Театру Тетяни Лещової та балетмейстерів – Тетяни Астаф’євої і Тамари Бобрової.
Крім того, Тетяна Лещова здійснила постановку ще трьох із чотирьох адресованих дорослим глядачам нових вистав, що поповнили репертуар Театру у 2019 році. Назвемо, насамперед, фантасмагорію за мотивами повісті Григорія Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма», де реалістичні сцени життя мешканців Конотопу примхливо змішані з народними міфами й віруваннями. А також емоційну виставу за творчістю Василя Стуса «Нескорений… або Шлях ста зневір».
Із нововведень – 13–14 листопада на базі Театру пройшов І Всеукраїнський фестиваль професійних читців, в якому – за початок діло становиться! – поки що взяли участь лише студенти театрального відділення Запорізького національного університету, театрально-художнього коледжу міста Дніпро і Мелітопольського училища культури.
Прем’єри 2019:
- 26 лютого – «Norway Today» соціальна драма для підлітків Ігоря Бауершима (реж. Олександр Іваненко)
- 07 квітня – «Усі миші люблять сир» казка за п’єсою Дюли Урбана (реж. Михайло Ромашкан)
- 24 травня – «Конотопська відьма» фантасмагорія за мотивами повісті Григорія Квітки-Основяненка (реж. Тетяна Лещова)
- 13 жовтня – «Мріяти (не) дозволяється» музична казка за мотивами п’єси «Країна серйозних» Марини Смілянець (реж. Наталія Мостопалова-Гапчинська)
- 25 жовтня – «Божевільна комедія» комедія за п’єсою «Дім божевільних» Едуардо Скарпетта (реж. Тетяна Лещова)
- 30 листопада – «Нескорений, або Шлях ста зневір» за творчістю Василя Стуса (реж. Тетяна Лещова)
- 19 грудня – «Пригоди Аліси в Дивокраї» Олександра Іваненка за мотивами казки «Пригоди Аліси в країні чудес» Льюїса Керрола (реж. Олександр Іваненко)
Запорізький академічний обласний театр юного глядача
Запорізький академічний обласний театр юного глядача більш відомий під неофіційною назвою Театр молоді. Хоча кількісно він менший за Театр імені В.Магара, але із суто молодечою енергією у 2019 році представив сім прем’єр, повернув на сцену (суттєво їх оновивши) дві успішні вистави з репертуару минулих років, підготував дві шоу-програми, влаштував театралізований бенефіс заслуженого артиста України Максима Березнера (повторивши його кілька разів на прохання глядачів) і навіть створив біля власної будівлі алею «Славетні запоріжці». А з нагоди свого 40-ліття запросив глядачів на великий святковий капусник.
Найбільшого розголосу набула прем’єра «Загадкове нічне вбивство собаки» у постановці Геннадія Фортуса – психологічний трилер Саймона Стівенса – історія 15-річного юнака у складному світ дорослих. На фестивалі-конкурсі «Січеславна-2019», де всі театри Дніпропетровської і Запорізької областей щороку виборюють найвищу театральну нагороду Придніпров’я, актор Олег Абакуменко, який зіграв підлітка, отримав диплом «Краща чоловіча роль» у номінації «Надія Січеславни».
Актриса Ольга Петровська та режисер Олеся Плохоткіна, втіливши на Малій сцені Театру молоді п’єсу Неди Нежданої «Голос тихої безодні», взяли участь у І Обласному відкритому фестивалі театрального мистецтва «Театральна брама» у Маріуполі.
41-й сезон Театру молоді відкрився прем’єрою героїчної комедії «Вітер шумить у тополях» Жеральда Сіблейраса, де уперше гучно заявив про себе як про режисера актор театру – Станіслав Шкляренко. Його постановка п’єси про стариків, ветеранів Першої світової війни (у виконанні зовсім не старих акторів – Максим Березнер, Юрій Драненко і Станіслав Шкляренко) – стала дипломною роботою Шкляренка у Київському Національному університеті театру, кіно і телебачення ім. Івана Карпенка-Карого. Ще одна дипломна вистава у репертуарі Театру – «Все про жінок» за Міро Гаврано, яку на Малій сцені поставила актриса (а тепер ще й дипломований режисер) Анастасія Макаренко. Комедійними бестселерами стали постановцкиі Геннадія Фортуса «Таланти і покійники» й «Мафія та sentіments». Повернулися в оновленову вигляді до репертуару лицедійство сатирів «Езоп» та «тендітна рівновага» вистави «Двоє на гойдалках».
Прем’єри 2019:
- 22 січня – «Голос тихої безодні» моновистава за п’єсою Неди Нежданої (реж. Олеся Плохоткіна)
- 16 березня – «Загадкове нічне вбивство собаки» психологічний трилер за п’єсою Саймона Стівенса (реж. Геннадій Фортус)
- 05 квітня – «Ріка на асфальті» психологічна драма за п’єсою Дмитра Ліпскерова (реж. Геннадій Фортус)
- 06 квітня – «Езоп» лицедійство сатирів за п’єсою Гільєрме Фігейредо (реж. Віталій Денисенко) (відновлення).
- 24 квітня – «Все про жінок» за п’єсою Міро Гавран (реж. Анастасія Макаренко)
- 25 квітня – «Таланти і покійники» комедія Дейвіда Айвза за мотивами оповідання Марка Твена (реж. Геннадій Фортус)
- 06 вересня – «Вітер шумить у тополях» героїчна комедія за п’єсою Жеральда Сіблейраса (реж. Станіслав Шкляренко)
- 05 жовтня – «Дивосвіт, або Вірю в дива-2» магічна казка за п’єсою Надії Петренко (реж. Петро Желев)
- 30 листопада – «Мафія та sentіments» комедія за п’єсою Люка Шомара (реж. Геннадій Фортус)
Запорізький академічний обласний театр ляльок
Ще один ювіляр 2019-го – Запорізький академічний обласний театр ляльок – відсвяткував своє 80-річчя. А найбільшою минулорічною подією стало присвоєння театру почесного звання «академічний».
У загальному репертуарі цього колективу вже давно була вистава «Кіт у чоботях» за Шарлем Перро, а тепер з’явилася ще й музична казка з піснями і танцями «Кіт без чобіт» – суто українська версія французької історії написав Руслан Неупокоєв. Вистава вийшла у постановці головного режисера театру Олега Лубенця. Він же здійснив постановку інтерактивної вистави-гри «Веселий урок». Хлопчика на ймення Створик, котрий не умів правильно вимовляти слова, вигадують й «оживляють» троє клоунів – актриси Анастасія Кабаненко, Надія Лубенець і Ганна Овчаренко.
На фестивалі в Києві UNIMA-Україна «Прем’єри сезону 2017-2018» Театр ляльок показав казку «Стійкий солдатик» за Андерсеном (постановка й музичне оформлення Олега Лубенця) й отримав статуетку фестивалю та диплом переможця у номінації «Краще музичне оформлення». Ця ж вистава побувала на фестивалі «Лялькові обереги» (Puppet talismans) в Івано-Франківську. Тоді як казка «Кіт без чобіт» за п’єсою Руслана Неупокоєва (режисер Олег Лубенець) зібрала нагороди на V фестивалі театрів ляльок України «Мереживо казкове» та на відкритому фестивалі вистав для дітей «Кришталеві вітрила»: окрім лауреатських – також спеціальний приз експертної ради «За лаконізм виразних засобів» та «За кращий дебют» актриси Анастасії Кабаненко. А ще Театр ляльок брав участь у «Січеславні-2019», Відкритому фестивалі театрів ляльок «SCENEFEST» (вистава Х.Паукша «Віслючок», реж. М. Власова), XI Міжнародному фестивалі театрів ляльок «Подільська лялька» у Вінниці (казка Ю.Меліксетової «Про вередливу гусеницю і закоханого черв’яка», реж. М. Власова).
Прем’єри 2019:
- 13 березня – «Кіт без чобіт» музична казка за п’єсою Руслана Неупокоєва (реж. Олег Лубенець)
- 21 грудня – «Веселий урок» розважально-повчальна історія за п’єсою Олександра Шила (реж. Олег Лубенець)
Запорізький муніципальний театр танцю
Запорізький муніципальний театр танцю у 2019 році прийшов до круглої дати – заснований два десятиліття тому. За цей час до репертуару Театру увійшли балети-феєрії («Лускунчик»), рок-модерн балетні постановки («Скіфи» за історією Запорізького краю) та дитячого казкового репертуару (зокрема, до свого ювілею театр показав прем’єру казки-балету «Буратіно»). Ще однією прем’єрою року стало шоу «Frank Sinatra: Все або нічого», в якому до хореографічної складової додано муніципальний оркестр «City Big Band» та запорізьких джазових вокалістів, які виконують твори з репертуару прославленого американця.
У 2019-у році Театр танцю взяв участь у Всеукраїнському фестивалі театрів-лабораторій «VIEfest» з хореографічною виставою «Лабіринт Мінотавра». А на IV Всеукраїнському фестивалі театрального мистецтва «Мім-Сесія» у Кривому Розі хореографічну виставу «Біле. Чорне» нагородили дипломом за кращу режисуру.
Прем’єри 2019:
- 26 березня – «Буратино» балет-казка за мотивами казки Олексія Толстого (реж. Андрій Романов, хореограф Дар’я Жужура)
- 22 вересня – шоу в стилі кабаре «Frank Sinatra: Все або нічого» (реж. Андрій Романов)
Запорізький муніципальний театр-лабораторія «Vie»
Запорізький муніципальний театр-лабораторія «Vie» позиціонує себе як «поліфункціональний відкритий майданчик сучасних форм мистецтва». За підтримки Українського фонду культури минулої осені провів у Запоріжжі Всеукраїнський фестиваль театрів-лабораторій «VIEfest». На нього приїхали 25 театральних колективів: професійних і студійних, дорослих і дитячих. Щоб оцінити масштаб події, досить вдуматись у такий факт: в один із фестивальних днів у програмі значилося відразу 16 вистав! Організатори задіяли 7 локацій (зокрема, прем’єра самого театру «Viе» – вуличне дійство «Ромео і Джульєтта для чайників» – демонструвалася просто неба). Жанрове розмаїття теж вражало уяву: фарс-подорож, соціальне фентезі, драма абсурду, вистава-колискова… За концентрацією програми «VIEfest» претендує на звання головної театрально-фестивальної події Запоріжжя у 2019 році.
Разом із тим театр-лабораторія «Viе» чимало помандрував й іншими фестивалями: з «Ответкою@ua» (моно-бомба за п`єсою Неди Неждани, реж. Н. Мостопалова-Гапчинська) побував на Всеукраїнському театральному фестивалі малих форм «Майстерія» у Ніжині, театральному фреш-фестивалі «Я і Села Брук» у Харкові, фестивалі української драматургії «Дніпро. Театр. UA». Вистава-концерт «L’Orchestre» за п’єсою Жана Ануя «Оркестр» демонструвалася на XI Міжнародному театральному фестивалі «Класика сьогодні» у Кам’янському, а ще дві вистави взяли участь у фестивалі-конкурсі «Січеславна-2019».
Прем’єри 2019:
- 18 травня – «Пригода ведмедиків панда» вистава-головоломка за п’єсою Матея Вішнєк (реж. Денис Астаф’єф)
- 07 липня – народне дійство «Свято Івана Купала»
- 27 вересня – «Ромео та Джульєтта для чайників» вулична вистава за п’єсою Вільяма Шекспіра (реж. Андрій Романов)
- 16 листопада – «Демони» психологічна драма за мотивами творів Едварда Олбі, Ларса Норена, Іммануїла Канта (реж. Яша Гудзенко)
- 25 грудня – «Дивоцвіт» дитяча музична казка за мотивами п’єси Володимира Ілюхова (реж. Андрій Романов)
Новий театр
Новий театр існує в Запоріжжі вісім років. На початку він мав досить потужного партнера – корпорацію «Кераміст», але з часом фінансова допомога зменшилася, хоча організаційна підтримка та дружні стосунки зміцнилися. Зараз Новий театр сам заробляє майже на всі свої витрати (починаючи від оренди залів – до транспортних витрат). Його можна назвати «пересувним» (як колись говорили про театри, що не мали свого приміщення). Він показує вистави на кількох орендованих сценічних майданчиках Запоріжжя та безупинно гастролює, здебільшого, містами Запорізького та Дніпропетровського регіонів (мимоволі хочеться назвати його «театром двох областей»).
Основний штат «театру лебедів» – Владислав Лебедєв (директор), Світлана Лебедєва (режисерка). Вони ж – провідні актори. Ще у театрі працюють їхні дочки Дар’я й Олена. Кожен і актор, і костюмер, і реквізитор, і навіть робочий сцени. На кожну виставу виконавців запрошують окремо, за контрактами.
Експериментальні прем’єри 2019 року – сюрреалістичної комедії «Джентльмен під столом» (про імігрантів) й ексцентрична комедія «ЛюбОFF», яку сам автор Мюррей Шизгал називав «чорною». В ній зіграло тріо молодих акторів: Дар’я Лебедєва, Євген Славінський та Іван Острівной.
Прем’єри 2019:
- 16 червня – «Джентльмен під столом» сюрреалістична комедія за п’єсою «Зима під столом» Роланда Топара (реж. Світлана Лебедева)
- 18 жовтня – «Такі вільні метелики» за п’єсою Леонарда Герша (реж. Світлана Лебедева) (відновлення)
- 28 грудня – «ЛюбОFF» ексцентрична комедія за п’єсою «LUV» Мюррея Шизгала (реж. Світлана Лебедева)
Огляд театрального життя Запоріжжя підготували Віталіна Московцева та Надія Петренко.